Картина в подарок

11-01-2019
by Quarta Gallery

«Картина в подарок» так мы назвали новый раздел нашего сайта, ведь в последнее время всё чаще и чаще люди ищут в подарок что-то особенное, что-то, что не только охарактеризует дарителя, как интересного и нестандартного человека, но и оставит память о себе на долгие годы.

Дарить предметы искусства - очень ответственный, рискованный и непростой шаг. Выбирая картину в подарок, мы претендуем на «угадывание» эмоционального состояние того, кому дарим, и в то же время громко заявляем о собственных художественных предпочтениях и знаниях в области искусства. С другой стороны, «попадая в цель», мы дарим ни с чем не сравнимое удовольствие, которое действительно станет для одаряемого и украшением интерьера, и ценным воспоминанием о нас, источником энергии, любви и позитивного настроения каждый день.

Преподнося в подарок предмет искусства, мы говорим, что нам не всё равно, подчёркиваем особую связь между нами. Правильно выбрав картину, мы заявляем, что глубоко знаем и любим человека, которому дарим, или, если это подарок деловому партнёру, то утверждаем, что нас связывают не только сухие бизнес-отношения, но и простые человеческие чувства, ведь искусство — это про красоту и эмоции. В то же время любое значимое произведение искусства обладает художественной ценностью, которая реально связана с современным рынком искусства и характеризуется так называемым 'art value' ('художественной стоимостью'). И тут на помощь в выборе картины придёт галерист или арт-дилер. Он расскажет о художнике, его месте на арт-рынке, истории работы, её значимости и возможной инвестиционной привлекательности. И тогда у этого подарка появится ещё и дополнительный вес - помимо эстетического и эмоционального.

В этом разделе мы будем рассказывать о работах нашей галереи, которые могут стать отличным подарком для ваших близких, друзей и бизнес-партнеров.


What happened to frescoes of Kievskaya Metro Station?

15-10-2018
by Quarta Gallery
Фрески на Киевской

Утром 2 октября 2010 года почти полностью обрушилась фреска «Народное гуляние в Киеве» (около 10 кв.м) в западном торце станции метро «Киевская» Арбатско-Покровской линии: грунтовые воды размыли металлоконструкции, и влага сильно повредила панно. Масштабные работы по его восстановлению велись с 2012 года и завершились 14 июня 2013 года. Реставрация проводилась художниками-реставраторами ООО «Творческие мастерские «Китеж» М. Симагиным и В. Ивановым. Позже ими же были отреставрированы все 24 живописных панно, украшающих станцию «Киевская». Планировалось «очистить (панно) от грязи, укрепить основание грунта фресок и их красочного слоя, заделать трещины, а также воссоздать утраченные фрагменты композиций и лепного декора».

После завершения реставрационных работ в 2016 году общество сразу же было взбудоражено спорами о качестве реставрации. Сначала возникли дискуссии о появившихся и исчезнувших элементах сюжетов на изображениях панно основного зала. Игра «найди 5-7-10 и т. д. отличий» стала чуть ли не самой популярной среди многочисленных критиков в интернете.

Самое пристальное внимание обратили на себя две фрески: «Украинский танец» и «Детский сад». В первой зрители заметили появившийся вместо традиционного украинского венка с лентами жёлтый платок, а во второй — нового мальчика в синей рубашке и лишнюю игрушку у ног женщины, а также изменение руки с погремушкой у ребёнка, который сидит на коленях матери. Представителям Метрополитена даже пришлось дать комментарии по поводу новых элементов отреставрированных панно дабы пресечь разговоры о якобы «деукранизации» сюжетов в угоду новым политическим реалиям российско-украинских отношений.

Справедливости ради надо действительно опровергнуть политическую подоплёку нововведений. Большое количество эскизов, сделанных Виктором Коноваловым, часть которых сохранились в семье художника, а также первые фотографии самих панно и станции из архивных документов, подтверждают тот факт, что первоначально часть изображений отличались от тех, что мы видим на фото дореставрационных работ 2012 года. Танцующая украинка на фотографиях до 1980-го года действительно предстает перед зрителем в платке, позже из-под платка появляются цветные украинские ленты, ещё позже платок и вовсе пропал. В новом современном варианте мы видим промежуточную версию: платок с лентами.

Что касается мальчика, то реставраторы утверждают, что он был, а потом исчез, а они его восстановили. В открытом доступе фотографии этой версии не нашлось, но мы склонны верить, ведь исчезновение персонажей уже происходило в истории фресок этой станции. На главном десятиметровом панно на старых фотографиях можно увидеть фигуру старика у основания памятника Богдану Хмельницкому, которую уже к 2010 году была записана. Девочка с цветами на переднем плане также претерпела изменения во времени ещё до последней реставрации (светлое платье стало красным, из волос исчезли банты). Такие «мистификации» объясняются неоднократными обновлениями и реставрациями всех панно в течение всего времени с момента создания по техническим причинам.

Вот фото главного панно в первоначальном виде, перед реставрацией 2012 года (фрагменты) и сейчас (фрагмент и полный размер):

Впрочем, многие мелкие детали можно объяснить и стремлением современных художников улучшить или оставить что-то своё в известных работах старых мастеров. Например, высунутый язык бычка, который сегодня пытается лизнуть бидон, явно отсутствовал в первоначальном варианте.

Но не эти очевидные изменения являются причиной многочисленных замечаний о том, что оригинальные работы после реставрации потеряли свою свежесть и красоту несмотря на новый блеск, яркость и красочность.

Если мы сравним первоначальный эскиз Виктора Коновалова с первоначальным же им созданным панно «Народные промыслы», то увидим, что многие элементы рисунка не вошли в окончательную версию. Это и посуда, которая стала другой, и её расположение, и декоративный фон, богато и живописно оформляющий основную композицию, —настоящий интерьер гончарной мастерской. Фигуры девушек утратили свою живость и непосредственность, а рушник в руках у левой мастерицы из живого мягкого и струящегося полотна превратился в расписное полотенце, перекликающееся с орнаментом рубашек, что подчеркивает национальный характер изображаемого сюжета.


Итак, женские фигуры статичны, их позы условны, фон «освобожден» от лишнего декора. Первоначальный лирический эскиз художника предстает необходимым монументальному жанру сухой схематичной композицией. В то же время сохраняется чистота и естественность цветов и оттенков, присущие эпохе индивидуальность героев и общая торжественность всего действия.


Теперь посмотрим на это «свежее» панно после недавней реставрации. Первое, что обращает на себя внимание, это изменившиеся до неузнаваемости лица девушек. Широкое светлое спокойное лицо правой приобрело нездоровый румянец и как-то сузилось, словно подражая современным моделям с подиумов. У её подруги тоже ярко нарумяненные скулы (впрочем персонажи всех фресок словно вышли из салона декоративного макияжа), дикий взгляд и почти неприличный ярко-алый тон помады на сжатых (конкуренция, ревность?) губах. И те же безумные вызывающие оттенки пурпурно-красного в одежде, многоцветная роспись керамической посуды в противовес терракотово-охристой сдержанности первоначальной гаммы. Словно приглушенные тона мягкой обоженной глины заменили веселенькими городецкими росписями.

Словно исчез Коновалов, исчезли фрески 1953 года, а на их место «повесили» новенькие картинки в стиле «пин-ап». И именно в этом, а не в «лишних» яблоках и хлопковых цветочках проблема реставрации 2000-х. Ведь даже несмотря на возможную необходимость записывать или переписывать некоторые элементы и даже целые фигуры, реставраторы прошлого старались сохранить первоначальный художественный замысел, отразивший настроение и стиль своего времени, что, к сожалению, не удалось современным художникам.

Оригинальные эскизы к монументальным росписям Виктора Коновалова вы можете посмотреть и приобрести на нашем сайте:

https://www.quartagallery.ru/konovalov-viktor/

Art and Children: what do the scientists say?

29-05-2018
by Quarta Gallery
искусство и дети

When we go to museum we don’t really think “why?”. This is our inner unconscious desire: for someone the emotional part is more important, someone wants to receive aesthetic pleasure, while others expand the boundaries of the world outlook and its perception. But adults don’t think before they buy tickets to this or that exhibition – they just do and it seems that their desire to be closer to “something beautiful” was inherent in them from the very beginning.

Everyone knows that many of the necessary skills are laid down from childhood, it is not a secret. When you are a child it’s easier to learn how to bike, to remember the dance band or to express yourself on the piece of paper. The perception of the entire world is completely different: pure, the child is open to anything new without extra fears.

The story of One Family in graphic art by Boris Bespalko. Kononenko Family

29-03-2018
by Quarta Gallery

The story of any country consists not only from events which we study at school and university or hear from the news. The history is formed from the cultural heritage, memories, photos and documents which were left by previous generations, and the most important, from human destinies. Sometimes even the story of the life of one family can tell what is left behind the pages of the textbook.

The head of Kononenko family was Alexandr Alexandrovich Kononenko, the last director of gymnasium in Novgorod-Seversk and the director of 7-years school. Alexander Alexandrovich was a respected citizen and the whole county knew him. His familly was big: his mother, wife, three children, three brothers and six sisters. Ther family was intelligent, close-knit, friendly; love and support always were priorities there. Almost all girls could finish the female gymnasium and had the right to be teachers in junior classes: in the diplomas it was written “the daughter of a nobleman”.

Theater artist Tamara Guseva. Devoted to the 100-th Anniversary

25-01-2018
by Quarta Gallery

When we go to the theater to enjoy the play we barely think about details: light, scenery, costumes, soundtracks. We base our opinion on our general perception where the conclusion is either we liked it or not. But any performance is a complex of professional’s work whose intentions are creating for the viewer an ideal picture of what is happening on the scene, without distraction from the very essence of the play.

One of these professional who created this “theatrical magic” was the artist Tamara Guseva. In 1945 Tamara Guseva entered the art department of the All-Union State Institute of Cinematography, where she studied under outstanding masters, such as Yuri Pimenov, Fedor Bogorodskiy, Gregory Schegal and many others. After graduating the institute, she became a theater designer. Tamara Guseva designed several dozens of plays by Russian, Soviet and foreign playwrights in Moscow and in many other Russian cities.

Life in Art. Paintings at your home and office

15-11-2017
by Quarta Gallery
Life in Art

What is the fundamental difference between contemporary and bygone-era approach to interior decoration? Today’s city dweller pays a lot of attention to the functional value of his space while striving to make it look attractive and comfortable. Nevertheless, the dominating feature of modern approach is its distinction between the useful and useless, the functional and decorative, the necessary and unnecessary. A well-off house owner of the Renaissance would hardly be able to take it in. In his understanding a perfect living space was to combine architectural, functional and decorative value. Artworks used to be an inseparable part of that equation to demonstrate not only the owner’s individuality but also to mark his social status, emphasize his wealth, versatile interests and taste or the absence of such. All those things served one purpose only – to turn a man’s life into an artwork, to make it as integral as possible, not to miss a single element be it homeware, sculpture, a piece of art or an exquisite furniture item.

Tips on interior design & decoration

19-09-2017
by Quarta Gallery

Interior design usually puts artworks off to the not quite honorary last place. The thought of wall decoration and creation of authentic atmosphere comes only after the last coat of paint has dried up and the furniture is all in its place.

The door to Multidimensionality: Still Lifes by Tatyana and Maria Ivanovs

03-07-2017
by Quarta Gallery

The genre of still life has long moved beyond its original, purely decorative, function. «Animate» and «inanimate» objects are tightly connected in this art striving to express the subtle nuances of human emotions, the spirit of the time and the complex inner life of the creator.

Tatyana and Maria Ivanovs represent a bright family tradition which goes back to Victor Ivanovich Ivanov,

Captured by Color. The art of Svetlana Atakhanova

07-06-2017
by Quarta Gallery

The art of Svetlana Atakhanova is a combination of oriental flair and exquisite technique. Her paintings evoke associations with the art of rug-weaving which reflects subtle spirit of the East, its in-depth philosophy and ancient legacy. Svetlana was born in Kirghizia and her creative activity is tightly connected with Tajikistan, motherland of her husband, the well-known artist Azam Atakhanov.

Dynasty. The family of the Finogenov-Stekolschikov

15-05-2017
by Quarta Gallery

Artistic dynasty is a special space where creativity of each single member develops according to specific unspoken laws passed on nonverbally but on a deeper subconscious level. It imposes certain restrictions: each new generation feels the pressure of the legacy and, at the same time, has to not only justify the family tradition but to seek their own unique place for individual activity.

Animation Movie Sketches by Natalia Varlamova

31-10-2016
by Quarta Gallery
N. Varlamova. Brownie

Natalia Varlamova’s graphic artworks are a special universe filled with the spirit of magic, so characteristic of the animation movies. Here every stroke turns into a symbol and every sign provokes a flow of associations. The artist transmits her perception of the world through mighty images which, in her interpretation, acquire archetypal features.

The Art of Book Illustration. Glimpses of the genre development in Russia

28-09-2016
by Quarta Gallery
N. Orlova. White Nights

One of the amazing attributes of book illustration is the variety of genres it can be used for while being formally limited in format. Artists all over the world throughout the time have found inspiration in fiction starting from ancient mythology to Vergil, Shakespeare and Dostoevsky, trying to express eternal themes in art, frescoes, tapestry and mural paintings.

12, Kuznetsky Most: The Story of a House

12-08-2016
by Quarta Gallery
12, Kuznetsky Most

Kuznetsky Most (Blacksmith’s Bridge) got its name from the settlement of blacksmiths which was set up in the era of Ivan III who founded Pushechny dvor (Cannon yard) on the Neglinka river. The bridge that gave the name to the street was first made of wood which was later replaced with white stone, but at the start of the 19th century the river was put into a pipe, the bridge was covered with soil, the railing was dismantled, and only the name remained.

The art of Photography in Russia: origins and development

04-08-2016
by Quarta Gallery
Louis Daguerre

For a long time, the practical concept of photography was an obstacle for it to take its rightful position among the recognized art types. One of the first works unanimously attributed to art and not to the mechanical reproduction of reality could be the photo montage by England’s photographer Oscar Rejlander "The two ways of life" (1856). It took Rejlander 32 photographic negatives, 20 models and six weeks of work to implement his major project. Just like many before him, the art connoisseur and experienced painter Rejlander strived for conveying artistic ways with the help of the camera. Until the beginning of the 20th century photography was tightly connected with art,

Quarta Gallery's artists in the context of the history of contemporary Russian art

16-05-2016
by Quarta Gallery
Oleg Ivanov

Despite the simplicity of the term Modern Art, it includes an enormous amount of various directions and dates back to the 1950s-60s. Regardless of its pioneer ambitions, the search of new forms and avant-garde features, it is nevertheless deeply rooted in the legacy of the great artists of the 20th century, including Henri Matisse, Gauguin, Van Gogh, Cezanne, Georges Braque, Andre Derain and Pablo Picasso. At the start of the previous century Picasso makes his first conscious attempt to reduce the description of the live objects to three general shapes: cube, sphere and cone, thus forming the grounds for the analytical and synthetic cubism which later included the elements of collage in the artworks. Cubism preceded all the other styles of the 20th century, from abstractionism, orphism and suprematism to constructivism,

Swimming Pool "Moskva". History in the art

22-04-2016
by Quarta Gallery
Swimming Pool "Moskva"

In the 1960s the artist N. Vorobeva made a series of etudes of the Swimming Pool "Moskva", which amazing story we present in this article.

The construction of the swimming-pool instead of the Christ the Savior Cathedral knocked down in the 30s started in 1958 and in 1960 the pool received its first visitors. The new sports structure quickly became a favorite spot for the Muscovites where they could rest and do sports. The swimming

Meeting with the Master

01-03-2016
by Quarta Gallery
Mai Dantsig Exhibition. Minsk

About the trip to the exhibition of the artist Mai Dantsig, which was held in the National Museum of Belarus in Minsk in Autumn 2015 devoted to the 85th anniversary of the Master.

The visit to the jubilee exhibition of the People’s Artist of Belorussia May Dantsig at the National Museum of Fine Arts of the Republic of Belarus had been on our schedule since the moment we learnt

History of Engraving

01-02-2016
by Quarta Gallery
Engraving

The engraving appeared in Europe during early Renaissance as a cross between various trades and fine arts: the production of printed fabrics gave a start to the woodprint, copperplate print is directly linked to jewelry and the eau forte has a lot in common with gunnery. The peculiarity of the engraving is in its mass production аs well as in its style linked to the work with hard materials. The more the engraving and lithography spread, the thinner became the borders between cultures and different art

Protoforms and artefacts of Robert Kondakhsazov

19-01-2016
by Quarta Gallery
Роберт Кондахсазов

Robert Kondakhsazov’s art can be seen as a certain color-figurative text with its own system of signs, structural peculiarities and philosophical content.

The route from an object to a sign emerged in the 70s. The artist insistently painted the same objects in that period (pomegranates, jugs, lizards, shells, cypresses, stairs…), sometimes approaching the «realistic» form and sometimes becoming much more conditional. It is not rare that an object or a series of objects appear to be so abstract that they can be interpreted in two ways: mortar – keyhole, pomegranate – skull,

The “Movement” Group. History of Russian Kinetic Art

24-12-2015
by Quarta Gallery
The “Movement” Group

In September 1962 five young artists headed by 25-year-old Lev Nusberg founded the “Movement” group. The first participants were F. Infante, А. Krivchikov, V. Аkulinin, V. Scherbakov, R. Zanevskaya and М. Dorokhov. The movement was interpreted by the authors as change, relocation, mutual penetration, development, the state of everything that moves in both biological and esthetic sense. The important part of the project included the synthesis of various technical means and forms of art.

Vietnamese propaganda art posters

27-10-2015
by Quarta Gallery
Постеры Вьетнама

The posters presented at our website are part of Vietnam propaganda graphic art, which is still alive and flourishes there though in a somewhat “westernized” form. Technically, propaganda production in the territory of Vietnam split into the period before 1975, when it was dedicated mostly to Resistance and wars against two superpowers – France and the USA, and after 1975, glorifying the development of the Socialist Republic of Vietnam.

The earlier examples of propaganda posters, during the Resistance, were printed by hand from engraved woodblocks, the traditional printing technique in Vietnam. Color schemes were restricted to one, two or three tones: black on red, black and red on black and gold and red were popular combinations. In dangerous territories, where guerrilla fighters were on the move to evade the enemy, artists printed small-size posters or leaflets; in safer zones — larger size posters (120 x 80 cm). It was during the Franco-

Interior within Interior. Exhibition of Russian artists 1930-2015

14-10-2015
by Quarta Gallery
первая выставка галереи «Кварта»

On October 8th this year at the recently renovated House&Museum Mouravieff-Apostol (23/9 Staraya Basmannaya street) there opened a chamber exhibition of the QUARTA Gallery called “Interior within Interior”.

The idea that the canvases presented at the exhibition should somehow be intertwined with the miraculous antique interior of the manor came up spontaneously, affected by the spirit of the place itself. And here they were coming alive, the dreams and visions of the

Graphic Art

14-08-2015
by Quarta Gallery
Ivan Bilibin

Graphic art, mastering the lifeless white space and transforming it according to your artistic ideas is, probably, the most virtuoso and versatile type of visual art.

The history of its development reflects not only the transition of artistic mentality from primitive forms of petroglyphs to the finesse of the Oriental calligraphy, but it also unambiguously points to the increasing demand of both the creator

Short History of the Russian Still Life

22-07-2015
by Quarta Gallery
Серов. Девочка с персиками

Amazing in its unlimited power of expression this seemingly most limited artistic genre, still life (or French “nature morte” meaning “dead nature”), born within the bowels of Dutch painting as "stilleven" or "motionless model" in the 17th century, was paving its way into the Russian art for quite a while.

The rudiments of the genre can already be observed in the Old Russian iconic painting, arising in the form of few objects on canvases dedicated to canonical subjects, which